» Turridning!

Så där ja! Då är det strax dags för årets skönaste ridtur för min del! Det hör till sommaren att rida ut, och då finns det inget mysigare än att göra det på en pigg och glad islänning!
 
Det har blivit en sommartradition för mig.. Vi har bokat turridning i samma stall sedan 2004 och ofta har jag lyckats lura med mig antingen bara syster eller också hela familjen ut. Att pappa är hästglad har jag vetat länge, men att mamma, som dessutom är rädd för hästar, har vågat sig upp på hästryggen två gånger gör det hela mycket roligare :D
Dock rider jag ensam i år.. Syster är sjuk, mamma sa tvär-nej och pappa tvekade lite.. trots att han "ändå tog med sig ridbyxorna i packningen".. sen hette det visst att "vi kan ju alltid boka en till tur och jag blir så där jätteridsugen".
 
Men iaf! 
Marianne, som äger stallet känner igen oss vid det här laget, mig iaf. Och hon vet vilken typ av häst jag tycker om så eventuellt blir det en liten islandsdam vid namn Kafla som blir mitt sällskap under turen :D 
Kafla har jag ridit två gånger innan och vi trivs bra med varandra! Hennes tölt är gudomlig om man hittar rätt växel!
Sen har jag ju ridit ett antal av stallets andra hästar också; Vársól, Tinni, Mökkur, Váli och Máni. Vete tusan om inte Váli är den häftigaste hästen jag har ridit.. typ någonsin! Váli är Mariannes egen häst och när jag red honom första gången hade han varit hingst fram tills året innan.
Det skulle vara galopptävling upp för en lång backe och Váli var så där riktigt upphetsad och ville springa.. bara det att när vi skulle starta stod vi vända åt fel håll och på två ben ;) haha det är inte så lätt alla gånger :p
Men det var som att sitta på ett startande plan med den otroliga fartökningen vi gjorde! Jag behövde egentligen bara hålla i mig och styra så fixade han resten, dock blev vi bara två eftersom HP smet förbi precis i slutet. Det kändes lite snopet att bli slagen av en 20årig gammelgubbe när vi väl hade tagit oss hela vägen till ledning ;)
 
Året jag red Maní hade de andra inbokade ryttarna avbokat så det var bara jag och Marianne som red ut. Det var väldigt roligt och lärorikt för det blev med som en lektion. Men det blir spännande att se hur årets tur blir :) Enligt metrologerna ska det blir runt 30 grader och sol (puh!) och dessutom är det en grupp för avancerade ryttare. Innan har det mest varit grupp för blandade erfarenheter som jag har ridit med, ja, för att passa de andra i familjen, men eftersom jag är själv fick det bli en lite mer fartfylld grupp :D 
 
Är ni i området runt Brösarp i östra Skåne och vill prova på en riktigt härlig ridtur tycker jag att ni ska kolla med Hallamölla Gård! De har även boende och konferanser så de ha mycket att erbjuda utöver ridning också! Alltså:
Hallamölla Gård, www.hallamolla.se. Så klicka på länken och kika på deras fina hästar eller gilla dem på facebook :D
 
Kan bjuda på en bild på mig och söt-Kafla på väg ut till hagen efter förra årets tur ;)
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback