» Ellie Likes: The Passage

Det är författaren Justin Cronin som står för den här spännande boken. På svenska heter den "Flickan från Ingenstans" och utspelar sig i resterna av Usa efter att världen har drabbats av ett vampyr-virus. Det låter inte så roligt, jag vet, men tanken är inte att boken ska vara rolig heller. Den är dock riktigt spännande och svår att lägga ifrån sig. Fast lägga ifrån sig den måste man göra.. Den spänner över 907 sidor och väger bly inbunden ;)
 
Boken är uppdelad i två delar.
I början får vi lära känna Amy Bellafonte och följa hennes resa innan det att världen går under. Vi får samtidigt följa händelserna som leder till att viruset bryter ut. Här i början hittar vi också ett kapitel med en mailkonversation och lite 'officiella' uttalanden om den pågående epidimin och tidningsutklipp osv.
I del två hoppar vi framåt dryga 100 år efter katastrofen och får följa en koloni med överlevande i Kalefornien och deras kamp mot 'pyrerna'.
 
Jag läste den här boken första gången förra sommaren, nu i sommar blev jag sådär jättedragen till den igen och jag tror att det här är en bok man bör läsa flera gånger för att riktigt uppskatta den. Det finns en utgiven fortsättning på den, "De första tolv" och en tre håller nog på att skrivas just nu! Något "Flickan från ingenstans" alltid lyckas med är att ge mig rysningar. Inte så mycket soryn i sig, utan det är tex den där mailkonverastionen som är det första man får läsa, och de officiella uttalanden som gör det för min del. Det känns liksom rätt trovärdigt på ett sätt och väldigt slutgiltigt.
 
Det finns en sida på nätet som heter Findsubjectzero.com
Den är uppbyggd som en blogg och här hittar man lite spännande grejer kan jag lova!
Bland annat hittade jag den där ovan nämnda Mailkonversationen.
Läs den och ta sen och fortsätt läsa hela boken (fast den finns inte där^^).
Pdf:en i länken är på engelska, men är du inte så säker på språket så läs boken på svenska. Du kommer inte bli besviken!
Klicka på bilden för att komma till en lite mer utförlig rescension
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback